You are currently viewing آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی

آمیخته های بازاریابی

آمیخته های بازاریابی

 در نگاهی جامع و کامل، آمیخته های بازاریابی دیدی کلی در مورد استراتژیک کسب و کار می باشد. متاسفانه بیشتر افراد تعریف درستی از بازاریابی ندارند و آن را فقط تبلیغ برای جذب مشتری می دانند در صورتی که بازاریابی دارای مفاهیم مختلف و همچین دیدگاه های سنتی و نوین می باشد.

منظور از اینکه آمیخته های بازاریابی را یک استراتژیک کسب و کار می دانیم برای این است که می توان آن را بصورت یک مدل طراحی و تعریف نمود. مدلی که از متغیر های مهمی تشکیل شده است که نقش به سزایی در کسب و کار ایفا می کند.

یک مدل به شما کمک می کند که بتوانید کسب و کار خود را بهتر بشناسید تا تصمیم گیری در شرایط مختلف برای شما تسهیل نماید و بتوانید مدیریتی متناسب با شرایط اعمال کنید و در نهایت به اهداف خود دست یابید.

بصورت ابتدایی و در گام اول باید با مدل اصلی یعنی 4p آشنا شوید و سپس با توجه به روند رشد کسب و کار و موارد دیگر این مدل توسعه دهید . نتیجه حاصله از این کار منجر به تدوین یک استراتژی جامع و کاربردی برای کسب و کار خواهد شد که با توجه به شرایط می توان سیاست گذاری های متناسب و کارآمد تعریف نمود.


تعریف آمیخته های بازاریابی:

آمیزه های  بازاریابی یا به اصطلاح آمیخته های بازاریابی به مجموعه ایی از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی گفته می شود که واحدهای صنعتی و تجاری و … آنها را در هم می آمیزند تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشند. آمیخته های بازاریابی در بر گیرنده همه کارها و مواردی  هستند که واحدهای صنعتی و تجاری  می‌توانند انجام دهند تا بر میزان تقاضا اثر بگذارند. در مدل پایه ایی این کارها را می‌توان به چهار متغیر شناخته شده به عنوان چهار P طبقه‌بندی کرد. آنها عبارت اند از:

  1. محصول (Product)
  2.  قیمت (Price)
  3.  توزیع (Place)
  4. ترویج (Promotion)

(در انگلیسی این چهار کلمه با حرف P شروع می‌شوند به همین دلیل به 4p شناخته شده است- جروم مک‌کارتی در سال 1960 برای اولین بار مفهوم 4p مطرح نمود).

برای اینکه کارایی این مدل نمایانگر شود باید ترکیب بین این اجزا براساس یک نگرش سیستماتیک و هماهنگ صورت پذیرد تا بتواند بر بازار هدف (مشتری)  تأثیر گذارد. طراحی و توسعه آمیخته های بازاریابی از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می‌باشد.

  • محصول (Product) :

    • کالا یا خدمتی که شرکت به بازار عرضه می نماید و می بایست در آن عوامل زیر مد نظر قرار گیرد : تنوع محصول/ طراحی / کیفیت / نام تجاری (برند) / ابعاد و بسته بندی / خدمات قبل، حین و پس از فروش، مرجوعی و گارانتی .
  • قیمت (Price) :

    • مبلغی که شرکت در قبال محصول از مشتری طلب می کند. در خصوص قیمت موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد : لیست های قیمت / تخفیف های فروش /  زمان پرداخت / نوع تسویه و اعتبار مشتریان .
  • توزیع (Place) :

    • کلیه افراد و سازمان هایی که در فرآیند ارائه کالا یا خدمات از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود : کانال های توزیع / نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل / محل عرضه کالا / جورچینی کالا / انواع پایانه (نقطه) فروش یا pos.
  • ترویج (Promotion) :

    • کلیه اقداماتی که سازمان برای افزایش میزان خرید یک یا همه گروه های هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان نهایی) بکار می برد که در آن باید به موارد زیر توجه نمود : تبلیغات / پیشبرد فروش /  فروشندگی شخصی / بازاریابی مستقیم / روابط عمومی .

 

ماهیت خدمات ایجاب می کند که به چهار رکن فوق ارکان راهبردی دیگری نیز اضافه شود، این ارکان عبارتند از :

  1. افراد (People) 
  2. بسته‌بندی (Packaging)
  3. قدرت (Power)
  4. برنامه ریزی (Programing) 
  5. متقاعدسازی (Persuasion) 
  6. ارائه (Presentation) 
  7. روابط عمومی (Public Relations) 
  8. مشارکت (Participation) 
  9. بررسی و کاوش (Probe)
  10. وضعیت محیطی(Physical Evidence) 
  11. سیاست پرداخت (Payment) 
  12. فرآیند (Process) 
  13. اشتیاق و تعصب (Passion)
  14. سیاست (Policy)
  15. آرای عمومی (Public Opinion) 

در نهایت با توجه به شرایط و موارد مورد نیاز می توان طرح استراتژیک خود را توسعه داد و همیشه باید سعی در بروزرسانی آن نمود تا کسب و کار با شکست مواجه نگردد و بتوان در شرایط رقابتی و سخت بازار و فشارهای اقتصادی عکس العمل بهتری از خود نشان داد.


آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی

 

آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی