بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿1﴾الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ﴿۶﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ 

آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی

آمیخته های بازاریابی

آمیخته های بازاریابی

 در نگاهی جامع و کامل، آمیخته های بازاریابی دیدی کلی در مورد استراتژیک کسب و کار می باشد. متاسفانه بیشتر افراد تعریف درستی از بازاریابی ندارند و آن را فقط تبلیغ برای جذب مشتری می دانند در صورتی که بازاریابی دارای مفاهیم مختلف و همچین دیدگاه های سنتی و نوین می باشد.

منظور از اینکه آمیخته های بازاریابی را یک استراتژیک کسب و کار می دانیم برای این است که می توان آن را بصورت یک مدل طراحی و تعریف نمود. مدلی که از متغیر های مهمی تشکیل شده است که نقش به سزایی در کسب و کار ایفا می کند.

یک مدل به شما کمک می کند که بتوانید کسب و کار خود را بهتر بشناسید تا تصمیم گیری در شرایط مختلف برای شما تسهیل نماید و بتوانید مدیریتی متناسب با شرایط اعمال کنید و در نهایت به اهداف خود دست یابید.

بصورت ابتدایی و در گام اول باید با مدل اصلی یعنی 4p آشنا شوید و سپس با توجه به روند رشد کسب و کار و موارد دیگر این مدل توسعه دهید . نتیجه حاصله از این کار منجر به تدوین یک استراتژی جامع و کاربردی برای کسب و کار خواهد شد که با توجه به شرایط می توان سیاست گذاری های متناسب و کارآمد تعریف نمود.


تعریف آمیخته های بازاریابی:

آمیزه های  بازاریابی یا به اصطلاح آمیخته های بازاریابی به مجموعه ایی از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی گفته می شود که واحدهای صنعتی و تجاری و … آنها را در هم می آمیزند تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشند. آمیخته های بازاریابی در بر گیرنده همه کارها و مواردی  هستند که واحدهای صنعتی و تجاری  می‌توانند انجام دهند تا بر میزان تقاضا اثر بگذارند. در مدل پایه ایی این کارها را می‌توان به چهار متغیر شناخته شده به عنوان چهار P طبقه‌بندی کرد. آنها عبارت اند از:

  1. محصول (Product)
  2.  قیمت (Price)
  3.  توزیع (Place)
  4. ترویج (Promotion)

(در انگلیسی این چهار کلمه با حرف P شروع می‌شوند به همین دلیل به 4p شناخته شده است- جروم مک‌کارتی در سال 1960 برای اولین بار مفهوم 4p مطرح نمود).

برای اینکه کارایی این مدل نمایانگر شود باید ترکیب بین این اجزا براساس یک نگرش سیستماتیک و هماهنگ صورت پذیرد تا بتواند بر بازار هدف (مشتری)  تأثیر گذارد. طراحی و توسعه آمیخته های بازاریابی از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می‌باشد.

  • محصول (Product) :

    • کالا یا خدمتی که شرکت به بازار عرضه می نماید و می بایست در آن عوامل زیر مد نظر قرار گیرد : تنوع محصول/ طراحی / کیفیت / نام تجاری (برند) / ابعاد و بسته بندی / خدمات قبل، حین و پس از فروش، مرجوعی و گارانتی .
  • قیمت (Price) :

    • مبلغی که شرکت در قبال محصول از مشتری طلب می کند. در خصوص قیمت موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد : لیست های قیمت / تخفیف های فروش /  زمان پرداخت / نوع تسویه و اعتبار مشتریان .
  • توزیع (Place) :

    • کلیه افراد و سازمان هایی که در فرآیند ارائه کالا یا خدمات از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود : کانال های توزیع / نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل / محل عرضه کالا / جورچینی کالا / انواع پایانه (نقطه) فروش یا pos.
  • ترویج (Promotion) :

    • کلیه اقداماتی که سازمان برای افزایش میزان خرید یک یا همه گروه های هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان نهایی) بکار می برد که در آن باید به موارد زیر توجه نمود : تبلیغات / پیشبرد فروش /  فروشندگی شخصی / بازاریابی مستقیم / روابط عمومی .

 

ماهیت خدمات ایجاب می کند که به چهار رکن فوق ارکان راهبردی دیگری نیز اضافه شود، این ارکان عبارتند از :

  1. افراد (People) 
  2. بسته‌بندی (Packaging)
  3. قدرت (Power)
  4. برنامه ریزی (Programing) 
  5. متقاعدسازی (Persuasion) 
  6. ارائه (Presentation) 
  7. روابط عمومی (Public Relations) 
  8. مشارکت (Participation) 
  9. بررسی و کاوش (Probe)
  10. وضعیت محیطی(Physical Evidence) 
  11. سیاست پرداخت (Payment) 
  12. فرآیند (Process) 
  13. اشتیاق و تعصب (Passion)
  14. سیاست (Policy)
  15. آرای عمومی (Public Opinion) 

در نهایت با توجه به شرایط و موارد مورد نیاز می توان طرح استراتژیک خود را توسعه داد و همیشه باید سعی در بروزرسانی آن نمود تا کسب و کار با شکست مواجه نگردد و بتوان در شرایط رقابتی و سخت بازار و فشارهای اقتصادی عکس العمل بهتری از خود نشان داد.


آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی

 

آمیخته های بازاریابی
آمیخته های بازاریابی

پاسخی بگذارید

بستن منو