You are currently viewing ادموند جروم مک کارتی (بنیانگذار آمیخته های بازاریابی)
ادموند جروم مک کارتی بنیان گذار آمیخته های بازاریابی

ادموند جروم مک کارتی (بنیانگذار آمیخته های بازاریابی)

ادموند جروم مک کارتی – بنیان گذار آمیخته های بازاریابی – 4p

ادموند جروم مک کارتی (متولد سال 1928 در آمریکا) نویسنده و استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی میشیگان بود. او مدرک کارشناسی خود را در سال 1950 از دانشگاه نورثوسترن دریافت کرد؛ موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در سال 1954 شد و تحصیلات خود را با درجه Ph.D از دانشگاه مینه سوتا در سال 1958 به پایان رساند. رساله دکترای  مک کارتی ، «تحلیلی بر کاربرد تحقیقات بازاریابی در توسعه محصول» بود. مک کارتی کار تدریس خود را در سال 1956 در کالج بازرگانی نتردام آغاز کرد. درس هایی که او ارائه می کرد در رابطه با کاربرد آمار و ریاضیات در مسائل کسب و کار بود. در بهار سال 1959، بورس یک ساله موسسه فورد به او اعطا شد و از آن پس او تمرکز خود را بر کاربرد ریاضیات در کسب و کار به عنوان بخشی از برنامه موسسه برای «تقویت آموزش و پژوهش در حوزه کسب و کار» قرار داد.

ادموند جروم مک کارتی بنیان گذار 4p
ادموند جروم مک کارتی بنیان گذار 4p

دکتر ادموند جروم مک کارتی طراح مدل 4P بازاریابی بود. او مدل خود را در کتاب “بازاریابی بنیادین: یک رویکرد مدیریتی” (منتشر شده در سال 1960) مطرح کرد که این کتاب از زمان انتشارش تا کنون، یکی از کتب مرجع در دوره های آکادمیک بازاریابی بوده است. او در مدل خود یک چهارچوب مفهومی متشکل از 4P برای بررسی مسائل مهم بازاریابی و اخذ تصمیم توسط شرکت ها ارائه کرد.

این 4P عبارت بودند از:

  1.  Product(محصول)
  2.   Price(قیمت)
  3.   Place(مکان) 
  4. Promotion (ترویج)

او همچنین بنیان گذار و مشاور موسسه Planned Innovation Institute  بود. این موسسه برای تقویت صنعت در میشیگان تاسیس شده بود. او کتاب ها و مقالاتی در زمینه بازاریابی عمومی، مسائل اجتماعی در بازاریابی و پردازش اطلاعات منتشر کرد. در سال 1987 مک کارتی جایزه Trailblazer را از انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) دریافت کرد و به عنوان یکی از 5 متفکر برتر بازاریابی انتخاب شد.

 

آثار دکتر ادموند جروم مک کارتی:

  • 2011. Basic marketing: A marketing strategy planning approach. McGraw-Hill Irwin.
  • 2009. Marketing’s Value to.
  • 2006. Essentials of marketing: a global-managerial approach. McGraw-Hill/Irwin.
  • 2001. Applications in basic marketing: clippings from the popular business press. McGraw-Hill College.
  • 2000. Basic marketing. McGraw-Hill.
  • 1999. Basic marketing. Boston.-2002.
  • 1999. Learning Aid for Use with Basic Marketing, a Global-managerial Approach. McGraw-Hill Ryerson.
  • 1993. Basic marketing: a global-managerial approach. Homewood, IL: Irwin.
  • 1991. Essentials of marketing. Homewood, 1L: Irwin.
  • 1988. Marketing orientedness and economic development. Historical Perspectives in Marketing: Essays in Honor of Stanley C. Hollander, Lexington: Lexington Books, 133-46.
  • 1986. Strategic development of planned vertical marketing systems. Marketing Channels. DC: Heath, S, 52.
  • 1984. Basic Marketing Strategy. IL: Richard D. Irwin.
  • 1984. Basic Marketing. Homewood, Illinois: Richard D. Irwin. Inc., l984, 207.
  • 1982. Essentials of Marketing. Richard D. Irwin.
  • 1978. Basic Marketing, a Managerial Approach, Homewood, 111.: Richard D. Irwin.
  • 1975. Readings in basic marketing. Richard D. Irwin.
  • 1971. Social issues of marketing in the American economy.
  • 1966. Integrated data processing systems.
  • 1964. Basic Marketing. Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • 1960. Basic marketing: A management approach. Irwin, Homewood, Ill.

این پست دارای یک نظر است

نظرات بسته شده اند.